طرز تهیه سس زرشک

طرز تهیه سس زرشک
خواص درمانی آب زرشک
آب زرشک خون را تصفیه و ضدعفونی می‌کند. عمل دستگاه گوارش را منظم کرده، قلنج کلیه و کبد، حالت تهوع، استفراغ، صفرا، کبد، سوء‌هاضمه و سنگ کلیه را از میان می‌برد.

آب زرشک در مخلوط با مقدار مساوی آب سیب و کمی آب لیمو و شکر برای بهبودی جهت مسمومیت توسط نیش مار و افعی مؤثر است و جهت نارسایی‌های قلبی و تپش قلب و بی‌اشتهایی مفید است. غرغره کردن آب زرشک، آنزین، گلو درد و آسم را برطرف کرده و دهان را ضدعفونی و زخم‌های گلویی را مرتفع می‌کند. از دیگر خواص آب زرشک می‌توان به ضد چربی بودن، ضد قند، پایین آوردن فشار خون، شستشو دهنده مثانه و کلیه، کوچک کردن شکم، تقویت قلب، باز کردن رگ‌ها، نابود کردن سنگ‌های کلیه و مثانه، قابل استفاده برای تهیه انواع ترشی‌های میوه و تسکین دهنده روح و روان و اعصاب اشاره کرد.

خواص ریشه و پوست ساقه درخت زرشک

ریشه و پوست ساقه درخت زرشک، کبد را پاک و تقویت و اعمال دستگاه گوارش را منظم می‌کند. هم‌چنین سوء هاضمه را از بین می‌برد. بی‌اشتهایی را برطرف کرده و نقرس و رماتیسم را برطرف می‌کند. برای رفع یبوست مفید است. در درمان یرقان و زردی موثر بوده و برای معالجه بواسیر نافع است و فشار خون را پایین می‌آورد. برای شست و شوی چشم می‌توانید از جوشانده ریشه و ساقه و زرشک استفاده کنید.

خواص برگ درخت زرشک

برگ زرشک دارای مقدار زیادی ویتامین C است، بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت اثر مفید دارد. جویدن برگ زرشک باعث محکم شدن لثه و دندان می‌شود و اسهال‌های مزمن را درمان می‌کند. در موقع آنژین و گلو درد، دم کرده برگ زرشک را غرغره کنید.

مواد لازم برای تهیه سس زرشک

  •  زرشک: 3 قاشق غذاخوری
  • بادام: 1 پیمانه
  • پونه کوهی: 1 قاشق غذاخوری
  • لیموترش: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل قرمز: به میزان لازم

طرز تهیه سس زرشک

  1. زرشک ها را پس از شستن در نصف استکان آب به مدت یک تا دو ساعت خیس کنید و بعد از صافی رد کنید.
  2. زرشک تمیز شده را با بادام، پونه کوهی، مقداری نمک، فلفل و آب لیمو در مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید تا سس یکنواختی حاصل شود.
  3. این سس خوشمزه و مقوی را می توانید برای انواع سالاد ها استفاده کنید.
ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)